tiistai 20. lokakuuta 2015

Lintukolosta suureen cityyn

Blogi on elänyt pientä hiljaiseloa viimeisen viikon ajan, sillä kuten aiemmin kerroin niin suunnitelmamme oli reissata vikat 9 päivää ympäri etelä-saarta. Näin teimmekin, mutta itse reissaus vei sen verran voimia, että blogin päivitykset eivät olleet ekana tiedossa. Tästä reissauksesta puheen ollen, en olisi ikinä uskonut, kuinka rankkaa se on! Siis istua vain bussissa ja etsiä uusi majapaikka uudessa kaupungissa ja vielä tutustua uuteen kaupunkiin. Oli kuitenkin huippu veto, että reissasimme ympäri eteläsaarta. Näimme niin paljon enemmän kuin kököttämällä yhdessä kaupungissa.

Yhteenveto kaupungeista, joissa kävimme.

Oamaru: Upeita maisemia ja pingviinikolonia. Söimme myös sairaan hyvää intialaista ja käyskentelimme ympäri tätä minikaupunkia. Hypotermia meinasi iskeä meikäläiseen, kun katselimme 1,5h pinguja ulkona. Vietimme vain yhden päivän Oamarussa. Viihdyimme molemmat todella hyvin, sillä tunnelma oli leppoisa.

Dunedin: Ensin bussimme jätti meidät kauas kaupungista, vettä satoi ja jouduimme gps:n avulla etsiä tiemme keskustaan. Rinkat painoivat 1000 kiloa, lasit huurtuivat ja emme löytäneet oikeaa bussipysäkkiä. Loppujen lopuksi pääsimme majapaikkaamme väsyneenä. Sänky oli kuitenkin pehmeä ja patteri huusi hoosiannaa, joten jopa minä lämpenin. Dunedinissa vietimme 2 päivää. Ensimmäinen päivä meni toipuessa bussissa istumisesta ja toinen päivä seikkailimme kaupungilla. Löysimme huipun kirjakaupan ja Questbar-boxi tarjouksen. Dunedin on eteläsaaren toisiksi isoin kaupunki. Minua paikka ei niin sykähdyttänyt, ihan kiva, mutta 2 päivää oli riittävä. Syynä voi olla totta kai hullu tuuli ja kylmyys ja jyrkät mäet.

Queenstown: Mahtava paikka!! Jos tulen joskus uudestaan etelä-saarelle niin tulen viettämään enemmän aikaa tässä kaupungissa ja isommalla budjetilla. Vaikka mitä kivaa aktiviteettia (gondolit, mäkiautoilua, kiwilintu-puisto, benjihyppy, risteilyä) tarjolla. Kaupunki oli laaksossa ja ympärillä oli vuoria, uskamaton sijainti kaupungille. Itse kaupungissa elää vain 10 000 asukasta, mutta meno oli toinen. Kahviloita ja ravintoloita oli superisti ja koko keskusta oli ihana. Elämäni parhaat suklaajäätelöt sain tästä kaupungista. Löysimme myös puiston, jossa ihmiset ottivat aurinkoa (?!). Lämpöähän oli kuitenkin vain se max 15astetta, ehkä säkällä 19astetta, jossei tuullut ja aurinko paistoi suoraan auringonottoalustalle. Tässä kaupungissa vietimme kaksi kokonaista päivää, sillä olimme buukanneet yhden päivän reissun Millford Soundin luonnonpuistoon. Molemmat olimme sitä mieltä, että päiviä oli liian vähän ja olisimme viihtyneet pidempään.

Millford Sound oli kyllä uskomaton kokemus. Samanlaisia maisemia ei tule näkemään missään muualla. Matkustimme siis bussilla Queenstownista 300km tänne luonnonpuistoon, jossa meillä oli reilu 2h risteily vuonossa vuoret ympärillämme. Bussimatka oli myös kokemus sinänsä. Pysähdyimme menomatkalla monessa paikkaa ihailemassa maisemia eikä edes haitannut istua bussissa. Päivä kesti yhteensä 12h ja sen jälkeen oli niin kuollut, että itketti lähinnä seuraavan aamun kl.7 herätys ja 4h retki bussilla Tekapoon.. Reissu Millford Soundiin oli kuitenkin upea kokemus, suosittelen kaikille ketkä reissailevat etelässä. Käytinköhän tarpeeksi pröystäileviä adjektiiveja kuvaamaan Queenstownia ja Millford Soundia?

Lake Tekapo: Erittäin pieni paikka, jossa oikeestaan on vain järvi ja vuoret, jota voi käydä ihmettelemässä. Hostellimme oli söpö ja maisemat huisia. Tässä kohtaan alkoi jo olemaan maisemien hienouden ähky. Liikaa silmäruokaa maisemallisesti. Päivän käytimme leffaa katsellessa ja suklaata syöden. Illan tullen reipastuimme ja käyskentelimme järven läheisyydessa. Aamulla meillä oli myös aikaa ottaa kuvia ennenkuin bussimme lähti Christchurchiin. Kiva pieni paikka, jossa voi viettää yhden yön. Läheiseltämme golfkentältä olisi myös voinut ihailla Linnunrataa kirkkaalla säällä, sillä siinä kohtaa näkymä olisi ollut todella hyvä. Meidän tuurilla kuitenkaan ei ollut kirkasta säätä ja väsy painoi.

Vielä pieni statistinen yhteenveto 9 päivän reissusta:
  • 25h bussissa istumista
  • 4 eri kaupunkia
  • 1x Air bnb ja 3 eri hostellia
  • +10km kävelyä/päivä
  • 4x intialaista ruokaa ja 6x aasialaista
  • liian vähän itse tehtyä ruokaa
  • 2x elämäni parasta jäätelöä
  • monta pingviiniä bongattu ja 3x hassunnäköistä isoa papukaijaa
  • monta mäkeä kiivetty ylös
  • 1x kansallispuisto (Millford Sound)
  • 100000x pistetty rahat uusiseelantilaisiin ruokakauppoihin
  • 3x Lindauer pulloa
  • 6x Whittakers släbia = suklaapatukkaa (ainakin)

Nyt on kuitenkin Uusi-Seelanti taputeltu. Päällimäisenä mieleeni jäi mielikuva lintukodosta. Vähän niinkuin Suomi, miinusena maisemat. Turvallinen ja pieni Uusi-Seelanti. Tykkäsin olostani siellä. Nyt kuitenkin saavuimme isoon cityyn Sydneyyn (reilut 6milj, ihmistä pelkästään tässä kaupunigissa vrt. Uusi-Seelanti koko maa n.4,5milj.!). Meno on myös sen mukainen. Pääsimme hyvin hostellille eilen julksilla. Vähän aiheutti vielä hämmenystä junien hinnoittelu, mutta kai senkin piakkoin ymmärtää.

Hostellimme sijaitsee Kings Crossilla ja päästyämme junalla tänne, niin eräa vanha pappa kuulolaitteen kanssa huomasi, että etsimme Orwell Streetiä niin hän lupautui viemään meidät paikan päälle, koska asuu kuulemma siellä. Itsellänihän tietenkin heräsi suomalainen epäluulo, että tuo pappa aikoo varmasti ryöstää ja/tai huumata meidät. Sitten hetken katseltua pappaa niin totesin, että jopa minä pystyn häneet pistään lakoon, joten hätää ei ollut. Kävellessämme hostellille menimme yhtä katua pitkin, joka oli täynnä strippiklubeja, juhlivia ihmisiä ja pelkissä stringeissä olevia naisia. Kontrasti oli melko suuri verrattuna Uuteen-Seelantiin.

Nukutun yön jälkeen ajattelimme lähteä katselemaan menoa päivänvalossa ja toivottavasti jostain löydämme ruokakaupan niin ei tarvitse elää vain hostellin ilmaisella aamupalalla (toastia, nutellaa/peanutbutteria/marmeladia ja cornflakesia). Täällä on myös tänään luvattu +30 astetta! Hunajaa minun kylmettyneelle ruholle. Omasin Uudessa-Seelannissa liian vähän pitkiä vaatteita ja olen viimeiset 9 päivää käyttänyt vain kahta mukana ollutta pitkähihaista...

xoxo
Annika

1. Kiitos näistä kuulumisista ja iltapalan 'painikkeesta' :) Ihania päiviä ja rikkaita kokemuksia toivoen, P.

2. Tutunnäköinen kuva toi Pengines crossing! :)