torstai 5. marraskuuta 2015

Canberra - Melbourne

Hurjaa vauhtia aika vaan kuluu. Tänään tajusin, että olemme olleet jo 2,5 viikkoa Australiassa! Blogihiljaisuuden aikana olemme ehtineet piipahtaa Canberrassa Australian pääkaupungissa ja tällä hetkellä vietämme aikaa Melbournessa.

Canberra oli oikea rauhan tyyssija verrattuna Sydneyyn. Ihmisiäkin oli vain reilut 300 000 eli aika minipaikka Sydneyn jälkeen. Matkamme alkoi siis Sydneystä, mutta lähtö ei ollut kaikista otollisin tai miellyttävin.. Puoli 10 aikaan päätin laittaa rinkkani kiinni, koska kl. 10.00 oli hostelli huoneemme luovutus, niin rinkan vetoketju päätti lopettaa toimintansa kokonaan. Pieni paniikki & itkupotkut tuli läpikäytyä, mutta onneksi neuvokas matkakumppani löysi ratkaisun; teippasimme rinkan kiinni. Näky oli huvittava ja sain pelätä, että koko omaisuuteni löytyy pian Sydneyn kaduilta. Onneksi kuitenkin pääsimme Canberraan asti. Seuraavana päivänä piti lähteä sitten rinkkaostoksille. Onneksi tämä on ollut tähän astisen reissumme suurin koettelemus.

Muuten elo Canberrassa meni hyvin. Air bnb majoittamme oli huippu tyyppi. Hän esimerkiksi neuvoi, miten paeta alligaattoria. (=Juokse siksakkia, sillä alligaattori pystyyn juoksemaan vain suoraan.) Joimme myös hänen ja muiden kämppistem kanssa punkkua, söimme pastaa ja keskustelimme Australian ja Suomen koulutusjärjestelmistä. Canberrassa siis lepäsimme, käyskentelimme ja eksyimme lenkille (gps:n avulla löysimme takas majapaikkaan). Samalla eksymisreissulla löytyi myös luonnonpuiston, joka oli täynnä eukalyptuspuita! Tuli mieleen saunatuoksut.

Viikko sitten saavuimme Melbourneen. Tykkään kaupungista tosi paljon ja viikko ei ole riittänyt mihinkään. Paljon on vielä nähtävää ja on joutunut jo priorisoimaan, missä käydään, koska matkamme jatkuu sunnuntaina täältä eteenpäin. Emme kumpikaan ole syttyneet hirveälle säntäilylle ympäriinsä ja nähtävyyksien katseluun. Mielummin rauhaisaa oloa ja tehdään, mitä huvittaa. Lomallahan kuitenkin olemme.

Melbournessa ollaan paljon pyöritty kaupungilla ja löydetty huippu 'kuja', joka on täynnä kahviloita ja ravintoloita. Käyty jo useampaan otteeseen siellä syömässä. Saatiin myös viikon ilmaisjäsenyys salille, ettei ala herkut koppaan kylkiin. St Kilda biitsilläkin kävimme, mutta sää Melbounessa on arvaamaton. Aamulla saattaa sataa kaatamalla ja iltapvällä on helle. Sääennustuksiin ei kannata uskoa. Huomatti jo muutamaan otteeseen. Täällä söimme myös ensimmäistä kertaan dumplingseja (aasialaisia täytettyjä 'taikinanyyttejä')! Olin fiilistellyt niitä jo kauan ja nyt pääsin maistamaan niitä. Hauska kokemus, mutta ei pääse ihan ykkösherkkujen kastiin.

Reipastuimme myös yksi ilta ja kävimme yötorilla. Oli vaikka mitä ruokakojuja ja vaate-&korukojuja! Onneksi olimme syöneet jo sitä ennen, muuten olisi tultua maistettua koko torin ruuat läpi. Nyt tyydyimme vain skumppaan muovilasista.

Meillä on vielä muutama päivä aikaa ennen kuin lähdemme eteenpäin, niin vielä agendassa on Melbournen eläintarha, skumppa&suklaafiilistelyt ja Fitzroyn katsastus. Fitzroy on sellainen hipsteri kaupunginosa, jossa ajateltiin pyörähtää. Uskon, että paluumatkalla Sydneyyn pysähdymme vielä hetkeksi Melbourneen niin ei tarvi panikoida nyt vikoja päiviä täällä.