sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Ah, ihana Malesia!

Malesia on kyllä niin kiva. Kolme erilaista kulttuuria lyöty yhteen ja me turistit saadaan nauttia niiden kaikkien parhaista puolista. Olemme saapuneet Kuala Lumpurista George Towniin. Junalla taas puksutimme tänne. Tällä kertaa juna oli uudempi, kuitenkin ilmastointi toimi taas turhan tehokkaasti niin sain istua junamatkan takki päällä.

Tulimme ensin Kuala Lumpurista junalla Butterworthiin ja siitä otimme lautan George Towniin. Hauskaa oli, että lauttaterminaalissa piti vaihtaa Malesian ringgit schillinkeihin, jotta saatiin tiputtaa kolikot pieneen laitteeseen. Oi tätä nykyaikaa.

George Town on ollut kohteena miellyttävä. Täällä on myös Unescon maailmanperintökohde, jota kävinme yksi päivä ihastelemassa. Hienoja rakennuksia ja ympäriinsä katutaidetta. Ja sairaasti kiinalaisiaturisteja. Aina kun yritti ottaa kuvaa katutaiteesta niin vähintään yksi kiinalainen oli kuvassa. Little Indianin myös löysimme tästäkin kaupungista. Oli ihanan tunnelmallinen paikka ravintoloineen ja kojuineen. On taas myös tultu maisteltua, vaikka minkälaista ruokaa. Aina välillä vähän paremmalla menestyksellä ja välillä vähän huonommalla. Tällä hetkellä paistetut nuudelit tulevat jo korvistani ulos, mutta laksaa (mausteinen nuudelikeitto) voisin syödä loputtomiin.

Kävimme myös yhtenä päivänä Monkey Beachilla! George Townissa ei ole kunnon biitsejä ja jos haluaa löytää hyvän, niin täytyy vähän retkeillä kauemmaksi. Noh. Ensin menimme bussilla tunnin biitsille. Kilometrejä ei varmasti ole montaa, mutta liikenne ja huonot tiet vaikeuttavat liikkumista. Kun pääsimme "rannalle", kerrottiin meille, että rannalle täytyy ottaa vene tai kävellä luonnonpuistossa 3.5km. Meinasin repiä pelihousuni, koska olin varautunut mukavaan lötköttelypäivään enkä mihinkään raskaaseen tuntien kestämiseen liikkumiseen. Päätimme sitten kävellä rannalle, mikä oli loppujen lopuksi huippua! Pientä viidakkotietä painoimme eteenpäin, välillä ylittäen kaatuneita puunrunkoja ja välillä meressä kävellen. Lopulta pääsimme rannalle olin niin hiestä märkä (+34 astetta), mutta fiiliksissä. Ranta oli poukamassa ja siellä ei ollut hirveästi ihmisiä. Mahti kokemus. Viidakkoreissulla näimme; apinoita, rapuja, pikkulinnun kokoisia perhosia, liskoja ja kuolleita kaloja. Päivän eläinbongailut tuli täyteen.

Tänään lähdemme vielä reissumme viimeiseen kohteeseen; Langkawiin. Pääsemme taas lauttaan, mutta tällä kertaa 3 tunniksi. Onneksi aamulla tuore syöty papaija helpottaa oloa.